zaterdag 23 augustus 2014

Weer wat doelen begonnen

Vandaag was het zaterdag, voor mij standaard de wat onrustigere dagen. Boodschappen doen, hokken verschonen en allerlei andere klusjes. Nu zeker, want mijn ouders gingen vandaag 36 uur weg dus vanaf 's middags heb ik het te regelen met mijn broertjes. Nog bijna ook een mee-eter, maar dat ging toch niet door. Gelukkig helpen mijn broertjes (15 en 18) ondertussen wel echt mee. Dus de één heeft boodschappen gedaan en de ander heeft na het eten afgewassen. Ik zou Boris uitlaten. De mannen hadden echter allebei niet bedacht dat het eten ook nog klaar gemaakt moest worden, dus niemand had eieren gekookt (hetgeen het langste duurt en het minste werk is). Maar 20 minuten later dan gepland konden we dan toch aan tafel. Het is een salade geworden: ijsbergsla, rucola, krulsla, tomaat, komkommer, ei, geraspte kaas en gerookte kip of hamburger (de mais waren we vergeten). Daarna was iedereen verzadigd.

Vanmorgen begon mijn dag door te kijken wat voor doelen allemaal mogelijk waren vandaag. Daar had ik een enthousiast lijstje voor, namelijk doel 21, 28, 50, 51, 52, 56, 77, 87, 90. Die heb ik uiteindelijk niet allemaal meer gedaan, maar op zich ben ik nog een behoorlijk eind gekomen. Begonnen met #50, na het wandelen met Victor (hij mocht aan de tent en spullen van een groepje vissers snuffelen, de meeste mensen zijn gelukkig heel vriendelijk als ik vraag of zoiets mag) heb ik een foto gemaakt van de gigantische pollepel die mijn moeder gescored heeft op Mariënwaerd. We wilden al een tijd een grote pollepel om het voer van Victor door te roeren (hij heeft lichte cornage en hij klinkt minder luid als zijn voer natgemaakt wordt).

Daarna allerlei dingen gedaan, waaronder gemest en boodschappen. Maar uiteindelijk ook tijd gevonden om #77 weer een stukje verder te doen. Nu op 7000 rijstkorrels. En met #52 ben ik begonnen met boeken uitzoeken om te lezen. Ik heb er nu 15, dat worden er nog wel meer. Ik heb er zowel informatieve boeken als leesboeken tussen zitten. Het wordt een leuke mix. Ook heb ik #21 opgestart. Eerst via freerice, maar dat werkte toch niet zo fijn dus toen Teach2000 weer eens opgezocht. Daar heb ik netjes een keer een hoop franse woorden in gezet. Hoofdstuk 1 tot 6.1 moet ik leren dan. Ze gaan ongeveer per 20 woorden en dat zijn 15 blokjes. Maar goed, ook dat moet geen enkel probleem zijn. Het eerste blokje is een keer gedaan.

Toen maar iedereen aangestuurd en toen ben ik zelf de hond gaan uitlaten. Ik was de foto van de pollepel even vergeten en dus dacht ik, laat ik een foto maken van Boris op het mobiele led-ding. Als voorbeeld voor Victor. Zo gezegd, zo gedaan. Jammer genoeg regende het en was mijn telefoon weer een random uit gegaan, maar Boris keek toch fier op toen ik zijn naam zei voor de foto. Gelukkig had hij zijn dekje aan. Het is wel een beetje een zoek de hond-foto geworden, maar ik ben toch tevreden. De hond is nou eenmaal niet groter.

Van de avondmaaltijd heb ik geen foto gemaakt, niet aan gedacht. Maar het was verbazingwekkend gezond voor 2 puberjongens. Maar die hebben afgelopen week eigenlijk geen groenten gegeten dus ze wilden een gezonde maaltijd. En ik vond salade makkelijker dan wokken, dus het werd salade. Hamburger voor het broertje dat geen kip lust, en voor iedereen een succes.

Nu ben ik bezig aan #51, dus die mag ik ook netjes weer noteren. Ik moet nog even het "random woord" verhaal afschrijven, het woord was Thuis (#56). Ik heb een EN-NE woordenboek opengeslagen deze keer en gekeken naar de vertaling. Als iemand interesse heeft om het te lezen, moet dat maar geroepen worden (reactie op deze post is ook prima :P ). Het dovenalfabet is het vandaag niet geworden (#28), 30 dingen noemen waar ik dankbaar voor ben, wil ik nog wel beginnen. Ik hoef er niet direct 30 te bedenken direct immers (#87).

En dan nog de samenvatting van vandaag in 6 woorden (#90): broertjes gingen voor gezond, fijne dag.

Waar ik dankbaar voor ben trouwens? I.i.g.
.1 mijn sportiviteit. Ik ben wel te zwaar maar ik loop van alles. De airborne wandeltocht gaat dit jaar niet i.v.m. dat ik dat weekend ook ga verhuizen en voor de dieren moet zorgen. Vorig jaar heb ik de 25km gelopen toen ik 112kg woog. Dat is zo'n 40kg vet meegezeuld en ik heb hem gewoon uitgelopen (met 6kg rugzak aan het begin, geëindigd met 3kg in de rugzak).
.2 mijn gezondheid. Geen allergieën of vreselijke kwalen. Mijn enkel is niet zo flexibel meer na een aantal keer flink verkloten. Maar dat is toch geen echt probleem? Ik heb geen dingen die mijn leven ernstig beïnvloeden en daar ben ik zeker dankbaar voor.
.3 de dieren. Ik wilde eerst Victor zeggen, en toen Boris, maar ik ben dankbaar voor hen beide. En ook voor mijn cavia's, konijnen, kippen en de shetten. En dat we een tijdje dwerggeitjes hebben gehad, William en Wallace. Het is een onderdeel van mij, en ik ben dankbaar dat ik deze passie met mijn ouders kan delen.
.4 mijn ouders. Soms ben je het met ze eens, en soms niet. Maar ze zijn er wel voor me en ze steunen me in mijn toekomstplannen.
.5 Sanne. Een zeer goede vriendin van me waar ik veel steun aan heb als ik het wat lastig heb, en visa versa ook. En eigenlijk horen Naomi (middelbare school) en Iranka (groep 5 en 6) hier zeker ook bij. En op een andere manier zeker ook Sandra, Sophie, Madiek, Chantal en Myriam. Zij hebben me een deel van een groep laten zijn voor langere tijd. Ik was bij hen onderdeel van het geheel, iets minder close, maar niet minder vriendschappelijk (behalve met Madiek, die heeft altijd volgehouden me niet uit te kunnen staan, maar ik vind haar nog altijd aardig, want ze was echt een toffe meid. Nu heb ik haar al jaren niet meer gesproken).
.6 een veilige omgeving. Als ik 's avonds over straat ga, voel ik me over het algemeen veilig. Ik moet niet onverstandig doen, maar ik word eigenlijk niet belemmerd in mijn vrijheid. Niet omdat ik een vrouw ben, niet omdat ik niet specifiek gelovig ben, niet omdat ik in een oorlogsgebied woon. Ik ben veilig en ik ben daar dankbaar voor.
.7 mijn talenten en tekortkomingen. Nee, altijd dankbaar ben ik niet voor mijn tekortkomingen. Maar er is meestal wel goed mee te leven. Het heeft gemaakt hoe ik ben, en ik ben best tevreden met mijzelf. Dankzij mijn talenten kan ik me ontwikkelen naar hoe ik hoop te worden, heerlijk.
.8 de welvaart. Ik ben dankbaar dat mijn ouders mijn studie kunnen betalen en een bijdrage kunnen doen in mijn onderhoud. Hierdoor heb ik me veel meer kunnen ontwikkelen dan als ik alles bij elkaar had moeten schrapen. En ik ben dankbaar dat in Nederland de studiefinanciering zo goed geregeld is. Zelfs als het straks allemaal lenen wordt, dan nog is het te lenen. Daar is van alles voor georganiseerd en dat komt uit de welvaart, de welvaart van Nederland.
.9 het onderwijs. Ik heb mijzelf mogen ontwikkelen, eerst op de basisschool extra programma's. Toen op de middelbare een hoger beschikbaar niveau en nu op de universiteit de mogelijkheid om mijn kennis en wereldbeeld te verbreden.
.10 Disney. Ik ben dankbaar disney, en alle films en soundtracks die mij doen laten wegdromen, mij even een andere wereld laten betreden als ik te moe ben om te lezen.
.11 de film Spirit, stallion of the cimmaron. Deze klinkt misschien wat flauw, maar die film is voor mij de reden geweest om te gaan paardrijden. En uiteindelijk is daar mijn interesse naar deze studie ontstaan en daaruit is weer een voor mij ideaal toekomstbeeld ontstaan. Hopelijk kan ik het voor elkaar krijgen, maar in ieder geval ben ik dankbaar dat deze weg voor mij ontstaan is.´
.12 boeken. Ik ben een boekenverslinder geweest. Ooit schijn ik in een zomervakantie meer dan 50 boeken weggelezen te hebben. Nog steeds lees ik graag, al heb ik de tijd niet meer voor dit soort hoeveelheden. Een goed boek of een goede schrijver kan ik nog steeds waarderen.

Nog 18 dingen waar ik dankbaar voor ben te gaan. Sommige zijn groot, sommige dingen zijn klein. Maar ik ben er nog steeds dankbaar voor.

Maar voor vandaag vind ik het genoeg. Tot morgen, groeten Domor.

1 opmerking:

Unknown zei

Leuk is het zo om met doelen bezig te zijn he? Je schrijft erg leuk!